Deeleconomie | Coaching zonder prijskaartje

Een voor de hand liggende vraag: “Waarom coach je volgens de principes van de deeleconomie?”.

Definitie

Voor de helderheid eerst een definitie, deze is van Paul Aelen:
“De deeleconomie staat voor het slim gebruiken van goederen en diensten. Ongebruikte capaciteit van (persoonlijk) bezit wordt uitgewisseld tegen een (zelf) bepaalde waarde of is soms zelfs van ondergeschikt belang. De deeleconomie staat uit delen, verhuren, ruilen en geven”.

Benutten van overvloed

In de eerste plaats deel ik graag, gewoon omdat het een goed gevoel geeft om anderen mee te laten profiteren en genieten van overvloed, plezier en geluk. En ook omdat hergebruik bij mij hoog in het vaandel staat. Zo zou je niet gebruikte kennis en ervaring ook kunnen definiëren: overdaad (soms is er geen markt meer voor) inzetten voor hergebruik (mits up to date en goed onderhouden!).

Op die manier naar arbeidspotentieel kijken levert een schat aan mogelijkheden op. Dat dit nog niet door werkgevers en beleidsmakers creatief wordt benut vind ik zó ‘old school’. Het weerhoudt me er niet van om mogelijkheden te zoeken om mijn kennis en ervaring op bijzondere manieren beschikbaar te stellen aan iedereen die daaraan behoefte heeft. Laagdrempelig en vooral volgens het principe van de wederkerigheid: er moet voor alle betrokkenen een opbrengst in zitten, een win/win-situatie. Eerlijk toegegeven, mijn coachingsachtergrond is daarbij een nuttig stuk gereedschap.

Businessmodel

Het coachingsmodel dat ik aanbied is een businessmodel zonder financiële vergoeding. De opbrengst bestaat, na het proces van uitwisselen van ervaringen binnen vooraf bepaalde kaders, uit toegenomen kennis en het antwoord op een prangende vraag. In het bedrijfsleven en ook bij de overheid is dit model bekend. Getrainde collega’s fungeren, vaak in de baas zijn tijd, als coach. Er is niet veel fantasie voor nodig om te bedenken dat er voldoende werknemers zijn die deze luxe niet voorhanden hebben. Daar wil ik in een behoefte voorzien.

Kan ik van dit businessmodel leven? Uiteraard is het antwoord nee. En ook dat vraagt dus om een nieuwe mindset. De afspraken zullen bijvoorbeeld plaatsvinden op ongebruikelijke tijden en locaties. Dit uitdagende concept dat ik vandaag on-line heb gezet past mij naadloos, resultaat: win/win/win.

Lot Coenraads Nederveen | 13 augustus 2018


Reacties:zandglas.coaching@xs4all.nl